Pages

Sunday, 7 October 2012

Pelita Nasi Kandar



Ni aku 'kopipasta' kan daripada emel yang dihantar oleh mak aku. Terkejut jugak ah bila dapat emel dari emak. Selalu emak aku emel pasti berkisar tentang nasihat, ujian hidup, berserta masalah yang dialami umat islam sekarang. Bagus mak saya kan? sebab tu saya sayang mak saya. Hari ini aku dapat emel berkenaan tentang isu PELITA NASI KANDAR. Macam pernah dengar nama restoran ni.. tapi macam dah lupa la pulak. Aku memang suka makan nasi kandar.. tapi Alhamdulillah setakat ni belum pernah menjejakkan kaki ke restoran tersebut. Sebab aku jarang makan makanan luar.. sebab mahal. Berjimat cermatkan amalan yang mulia. =)



Description: cid:image003.jpg@01CDA174.DE7DD840

"The Star 24/09/2012 pg 22, melaporkan bahawa pemilik Pelita Nasi Kandar, Datuk D.Ramesh performing temple ground breaking for construction. 

Therefore pemilik Pelita Nasi Kandar is a Hindu..... proceeds from jualan nasi kandar Pelita is for construction of hindu temple.   
Since now dah jelas.Fikir2 lah kalau nak makan di PELITA tu..."

Description: http://3.bp.blogspot.com/-iwB1Q5uTbcI/Tec8isSzirI/AAAAAAAAAfA/IjgTPHPE820/s1600/Slide2.JPG

So, macam mana respon kalian? Terasa tergugatkah atau rasa biasa-biasa je? Tepuk dada ask your iman. Ingat saudara-saudaraku, iman terbentuk daripada hati yang datangnya daripada makanan yang baik.. Baik bukan sahaja dari segi kebersihan, tetapi baik itu adalah yang HALAL disisiNYA. 

"Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah" (Surah al-Baqarah, 2:172). 

p/s: Bukankah masak sendiri itu lebih terjamin ke'baik'an nya? Renung-renungkan.. 

Sekian,

4 comments:

ZWAN SABRI said...

Aiseyh.. sebelum ni ingat pemilik Pelita tu muslim.. huhu

intan said...

owner dia bkn muslim ker..

Nurfatin Atikah said...

sy jarang makan nasi kandar.. hehe

ahamed saleem said...

Muslim la....: