Pages

Saturday 1 December 2012

Colour Vision Test


Apa ni? Macam game katak yang baling-baling bola tu pon ada.. Tapi.. kalau nak kata ni game tu.. Kataknya dimana dong.. kok enggak dilihatnya pon? 


Memangnya kalian enggak ngelihatnya dong.. sebab kataknya sudah lari jumpa princess idaman lepas bertukar jadi prince charming.. lalu tinggal lah bola bergelimpangan beramai-ramai. Isyk-isyk.. Kesian.. Habis sepah, madu-madu dibuang begitu sahaja.. Muehehe.. 


Dah-dah! Nama tajuk pun dah colour vision test.. takde kaitan dengan katak pun.. Kami nak jadi Optometrist chek mata manusia.. tak nak jadi Optometrist chek mata katak.. Mata manusia yang sebesar duit duaplohsen pun belum tentu dapat chek dengan elok... ni kan nak chek mata katak yang sebesar duit satusen pun belum tentu saiznya.. Seksa mata eden yang tak berapa sara ni jemah oiii.. 

Yang ni adalah group classmate aku.. Ce teker apa yang ada dalam blok kayu tersebut? 
A) Mahjong kah?
B) Duitkah?
C) Spect kah?
D) Pedangkah?
E) Semua yang diatas.. SALAH! 



Anda ada 50saat bermula dari sekarang untuk menjawabnya.. 


Tik tok tik tok..







Dan..,

Jawapannya adalah.....

 
E!!!

Semua yang diatas adalah salah.. Sebenarnya ini adalah alat untuk meng-diagnose patient yang ada colour vision problem. Observer akan menyusun warna-warna yang terdapat dalam kotak tu secara random yang memang sah-sah.. tidak betul turutannya.. Kemudian, patient akan menyusun balik kesemua warna tersebut mengikut susunan warna dan contrast yang betul. 



Seronok buat ujian warna ni.. Santai.. tetapi sangat menguji tumpuan.. 



Risau terhadap penglihatan warna anda? Nak try buat jugak? Jomlah datang UiTM Puncak Alam.. Datang chek mata kat sini.. Semua boleh chek taw.. Colour Vision, 3D, buat spect baru...




Nampak macam best je kan tengok GBM main? So, apa tunggu lagi?? Jom lah datang singgah ke UiTM Puncak Alam.. Kedatangan anda sangat dialu-alukan. Your Vision is Our Priority. =)


Apa? Tak dapat nak datang? Jauh..?? Jangan sedih dulu.. lap-lap semua air mata balik.. Teknologi sekarang kan dihujung jari. Sekali petik je.. semua ada kan? Buat mereka-mereka yang berada jauh dimata dekat dihati, yang ingin datang Puncak tapi tak sempat.. Korang boleh pergi ke laman web INI. Test ni boleh buat on9 la. Depa siap bagi explaination taw. 


1) Pergi ke laman web tersebut.. Korang akan nampak macam ni... 
2) Korang kena susun semua kaler-kaler diatas mengikut susunan yang betul bermula dengan kaler biru tu.

3) Dah siap susun.. jangan lupa untuk klik Show me my results.

4) Nanti depa explain apa keputusan yang korang dapat nanti. 



Selamat Mencuba.! 

Jaga mata, jaga hati, jaga iman.

p/s: Blog OPTIMIST sudah pun di publishkan. kini laman GBM secara sah sudah berkongsi kasih dengan OPTIMIST UiTM. Jadi GBM sekarang tidak dapat diupdatekan sekerap yang lalu dah lepas ni.. Ada 2 'HATI' yang perlu dijaga. =)

Sekian,

No comments: