Pages

Sunday 14 August 2016

Kehidupan sebenar Optometrist


Alhamdulillah. Masih diberi ruang dan peluang untuk melebarkan sayap sayap cinta atas ruang maya yang dirindui. Maafkan patik atas ketidakmampuan diri kerana tidak mampu melawan rasa malas yang membuak dalam diri ni. Sampaikan puasa dah habis, raya pun dah berlalu. Dah nak masuk raya haji baru rasa rajin datang. Isyk2. 


Life as an optometrist is not an easy. Lagi lagi bila kerja dalam optical shop plus dalam mall yang working hour bagai nak baraii otak kerja kerja kerja. *amboi macam busy sangat bunyinye.* Sebenarnya kerja dalam mall ni bergantung kepada keadaan jugak. Kalau customer ramai, memang tak boleh nak duduk. Sedar sedar tengok jam huish dah 2 jam aku berdiri tak duduk duduk check mata orang tak henti henti. Raya haritu pun orang lain cuti aku tak dapat cuti pun. Raya sekerat hari je. Sempatlah bersalam salaman dengan family dan beraya rumah sedara mara. Pukul 2 aku balik rumah solat kejap pastu tido. Sebab nak masuk kerja pulak.  Aku ada borak dengan mak seminggu sebelum syawal berlalu.. 

"Mak, orang rasa raya tahun ni tak best la. macam tak meriah."

"Nak meriah amendenye dah kamu tu kerje je manjang. Orang beraya dia kerja."

"Dah nak buat macam mane.. tanggungjawab." hihi. sengih macam kerang busuk. 


Walaupun dapat double paid sebab kerja first hari raya... tapi value of the ukhwah during hari raya tak ternilai dek wang ringgit. Betol! sebab aku rasa tahun ni aku dapat kira dengan jari berapa buah rumah je aku sempat pergi beraya. Ada dalam lima kot. eh. tak pun enam. haaa. lebih kurang macam tu lah. 


Tapi yang special tahun ni sebab aku dapat memberi duit raya untuk adik adik, dan sedara mara. Yang mana aku sempat beraya aku bagi yang tak sempat kita jumpa tahun depan ye. InsyaAllah. Konsep duit raya aku lain skit. Yang mana masuk U dapat lebih. yang masih sekolah dapat kurang. Sebab aku tahu ke"dhaif"an hidup seorang mahasiswa ni. Dah lah berjauhan dengan keluarga, duduk kolej makanan mahal mahal. Makan pun sehari sekali je.  Nak beli buku rujukan budak U bukan semurah buku ABC..harga beratus ratus. Barai poket nak beli buku demi sebuah masa depan. Nak mintak duit dengan mak ayah segan bagaikan diluah mati emak ditelan mati bapak. I know that feeling bro. It too difficult to describe. 

Back to the reality life. Pejam celik pejam celik dah hampir setahun aku dalam bidang optical. 1 Sept 2016 genap setahun GBM bergelar Optometrist sepenuh masa. Alhamdulillah. :)

Alhamdulillah
Sepanjang tempoh hampir setahun kerja macam macam ragam customer yang aku jumpa. Ada yang kepoci, ada je benda yang dia nak tanya. ada yang pemalu.. suruh baca huruf kat depan, ya ampun suara macam kentut dalam kain dengar pun sipi sipi je. Yang paling best kalau check mata budak budak siap nak mintak mak dia temankan. No no no. Rule GBM. Parents cannot enter refraction room. Salah satu sebab nanti anak dia akan jadi manja tak boleh nak baca huruf dekat depan. Yang ni aku belajar masa aku praktikal dulu. Banyak yang aku belajar masa aku praktikal dulu aku boleh aplikasikan masa aku kerja ni. Antara yang lain ialah handle customer pekak dan bisu. Yang ni kalau takde pengalaman ni, mahu gabra parkinson seluruh badan kalau tetibe first time dapat customer macam ni. Yang ni aku pernah story dekat previous entry SINI


Betulah orang cakap. Pengalaman mematangkan usia seseorang. Manusia ni belajar daripada pengalaman. Tiada hari semalam maka tiada kenangan yang dicipta untuk hari mendatang. Hurm. Sebut pasal usia.. tak lama lagi dah nak masuk 24 dah cik GBM ni. Haish. Rasa macam tak leh terima hakikat je lagi 6 tahun nak masuk 3 series. Ya Allah. sekejap sangat masa berlalu ni. Nervous pulak tetiba nak menjengah ke bulan September ni. 

Semoga Allah permudahkan urusan kita semua dunia dan akhirat. 

InsyAllah.

Doakan GBM semoga terus success dalam bidang ini. Moga kita semua lebih ikhlas dalam bekerja. InsyaAllah. 


Sekian, 


Terima kasih. 

No comments: