Pages

Thursday 3 May 2012

Kaitan BERSIH

Alhamdulillah... pejam celik-pejam celik sudah hampir dua bulan aku kembali kepada lumrah kehidupanku sebagai seorang pelajar setelah hampir seminggu bercuti. Argghhh.. kalau diikutkan hati mahu sahaja aku meng 'mc'kan diri agar aku bisa melepak chill di rumah bersama keluarga terloving. Tetapi apakan daya, hidup memang tidak boleh lari daripada hakikat. Yang kerja, perlu bekerja.. yang bergelar pelajar perlu belajar.. Itukan sebahagian daripada Jihad. Bukan?


Waaa.. tidak tersangka bahawa aku juga seorang yang bijak bermukaddimah.. muahahaa.. Cuti derr.. Jangan pandang enteng walaupun cutiku hanyalah seminggu.. namun ianya cukup untuk mematangkan diri ini sehingga menjadi begitu bijak bestari dalam permainan monolog dalaman.. hehe


Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah sumber cahaya hati.Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.



Bercerita mengenai masa.. Aku teringat akan pesanan emak aku yang mana ketika itu aku sedang menyarungkan stoking beserta sarung kaki yang total up nya berjumlah 2 ketul kain yang menyaluti kakiku sebelum aku melangkah meninggalkan rumah sebelum selangkah kaki menuju ke SANI EXPRESS...

"Sekarang orang sibuk bising pasal sapu BERSIH Kl.. Mak tak nak nanti dengar dalam berita pelajar UITM Puncak Alam tertangkap dalam kejadian BERSIH. Duduk tempat orang pandai-pandai jaga diri.."

Yang ayat last tu..macam familiar.. Tapi ayat yang 2 keatas itu macam....Aneh? Kenapa emak aku boleh terlintas di benak kepalanya mengenai akan kehadiranku ke BERSIH.. yang mana ketika itu memang aku tidak tahu langsung akan perhimpunan yang berlangsung itu. Sedangkan masa dan tarikh pun aku tidak tahu inikan lagi tempat dimana sesi pemBERSIHan itu berlangsung.


Bukak FB barulah aku tahu.. akan BERSIH yang diadakan di ibu kota. Semuanya berpakaian ala-ala Digi.. Sudah macam lautan kuning aku nampak.


Nampak daripada gambar macam persediaan sebelum marathon pun ada. Seragam je semua. Ramai? Memang tersangatlah ramai.. Mencecah 2k keatas tak silap aku. 


Aku cuba nak memahami istilah BERSIH dan tentang apa yang diperjuangkannya.. Tapi aku masih gagal dalam mendapatkannya. Aku cuba bertanyakan pada sahabat-sahabat aku. Dan ternyata hasilnya masih belum dapat meyakinkan aku. Kenapa namanya BERSIH? Kenapa bukan AMAN? Kenapa bukan DAMAI? Kenapa bukan HARMONI? Bukankah nama-nama tersebut lebih mendamaikan hati... menenangkan jiwa... melapangkan dada... 


Dan yang paling aku confiuss.. kenapa BERSIH sampai boleh menyebabkan pertumpahan darah sehinggakan mengotorkan jalan raya yang tersedia bersih? Kenapa? *Orang cakap tepuk dada tanya iman.. tapi saya dah tepuk.. iman cakap tepuk nafsu tanya kesabaran...


p/s: Terima kasih emak.. selama ini saya jahil mengenai isu yang berlaku dalam negara saya sendiri... Tapi hari ini, berkat nasihat emak sebelum saya menjejakkan kaki ke sini.. saya terdedah mengenai betapa 'BERSIH'nya negara saya hari ini. Saya berdoa agar yang BERSIH itu dapat menjadi yang AMAN.. dan yang AMAN itu dapat menjadi yang HARMONI sampai bila-bila! Ameen~

Sekian,

No comments: