Pages

Friday 18 May 2012

Tukar tapi tak paham

Sekarang kecoh tentang isu Mogok Palestin di Facebook. Rata-rata sibuk menukar profile picture bewarna coklat..pekat... Tidak ketinggalan juga... AKU.

Mula-mula tengok memang menakutkan.. 
dengan mata yang tertutup bagai..


Sumpah aku tidak tahu motif utama mereka ini menukar gambar mereka menjadi sebegitu rupa. Aku ingat mereka tukar profile picture semperna meraikan Hari Belia Malaysia. Huh. Sadis betol! Dengan semangat waja aku pun terus mengcopy paste gambar kenalan FB terdekat kemudian dengan satu klik... 'PAAAPPP!' Profile picture ku terus berubah wajah.. Menjadi coklat se coklat-coklatnya.. 



HAAHHHH! Sekarang baru boleh dikategorikan sebagai salah seorang penyambut HARI BELIA negara. Aku kan masih belia.. Kalau tak tukar mesti orang ingat aku bertaraf Andartu pulak. Isyk... Tak nak aku! Simpang malaikat ke44.. 


Sejam selepas tu aku terklik link yang telah disharekan oleh kawan aku.. dan secara tidak langsung membuatkan aku terbaca artikel tersebut... yang berbunyi... 

Dan kini satu kempen besar-besaran dibuat di Facebook sebagai menyokong perjuangan tahanan-tahanan berkenaan.
Caranya mudah saja, tukarkan ‘profile picture’ masing-masing dengan gambar-gambar ‘coklat’ seperti mana di bawah.
Bayangkan kalau jutaan umat Islam yang menggunakan FB berbuat demikian, tidak dapat tidak, ia telah membawa satu mesej jelas betapa kita di seluruh dunia bersatu hati mengutuk penindasan dan kezaliman yang telah dilakukan terhadap tahanan-tahanan di penjara Israel ini

Subhanallah... Astaghfirullahalazim.. Betapa jahilnya aku. Mati-mati aku ingat gambar tersebut sempena sambutan Hari Belia Negara. Rupa-rupanya sempena sokongan kita sebagai saudara seIslam terhadap kekejaman Zionis yang berlaku di Palestine. 


"Tinggalkan gambar2 Dp yang berwarna coklat . ini menunjukkan sesiapa yang menggunakan gambar2 ni dalam profilenya menunjukkan dia adalah tawanan zionis israel, kain penutup dimata memberi maksud kita tidak melihat apa2 kekejaman zionis israel terhadap umat islam. tag perkataan yg tertulis adalah tulisan yahudi. maka, tukar secepat mungkin gambar2 ini. harap maklum. waallahualam."
Aikkkk??? Apakah mereka ini sedang mempermainkan penghuni-penghuni maya serba Biru ini? Kejap cakap sokong... kejap cakap jangan... Konfius la awak...

 
Nasib baik Ustaz Azhar Idrus pun ada facebook... Dan ini jawapan beliau untuk STATEMENT diatas...

Hanya mereka yang berfikiran sempit saja akan berfikir cara begitu.
Apa kaitan menggunakan DP dengan menunjukkan kita tawanan Israel? DP itu menunjukkan pakaian/warna adalah simbolik pada pemakaian mreka(tahanan) dan kain menutup mata itu adalah apa yg mreka jalani di sana. Jadi di sini tidak timbul samaada kita memejamkan mata ataupun celik menentang zionis. 
Soal tulisan itu pula, tiada salahnya digunakan, berikan dalil yang melarang daripada gunakan bahasa mereka. Ada? Tiadakan? Selagi perkataan itu bukan menghina Islam, boleh saja kita gunakan. Sebenarnya perkataan tulisan Yahudi dalam bahasa Hebrew tu tak jadi masalah sebab ade je al-quran terjemahan dalam bahasa Hebrew untuk orang yahudi yg beragama Islam. Hebrew tu bahasa, bukan agama. Kalau begitu, tak boleh la guna bahasa Inggeris, sebab orang Kristian cakap bahasa Inggeris. Ia sekadar simbol kerana banduan disana memakai pakaian seperti itu. Penjara Israel menggunakan bahasa Hebrew takkan guna bahasa Jepun pula!
Contoh lain yang ambe boleh berikan, FB adalah ciptaan Yahudi, jika kita gunakan, adakah kita sebahagian daripada mereka? 
Jadi perkara yang terbaik adalah Husnuzon (bersangka baik) minta semua tidak perlu sempitkan pemikiran. Itu saja ambe nasihatkan. Jangan perlekeh usaha kecil ini dengan kenyataan mengarut ini.

Okey.. Segalanya sudah mendapat penjelasan yang jelas disini.. Terima Kasih kepada Ustaz Azhar Idrus=)


p/s: Moral of the story... Jangan Overconfident, nanti memalukan diri di depan diri sendiri. *Nasib baik malukan diri sendiri secara monolog dalaman.. Kalau monolog luaran?? Nauzubillah... Selisih simpang lagi lerrr jawapnye.. Sambut Hari Belia lerr sesangat kan...! @_@ 

Sekian,

2 comments:

Amirah Jafri said...

THIS ! haha. tadi saya pergi blogwalking orang lain tapi dia suruh tukar balik profile fb. saya pelik lah..... ok now dah tahu jawapan..thanks! :)

hehehe

Gadis berkaca mata said...

Ahahh! sama lah kite.. kite pn baru jugak tahu ni. hehe.. =)