Pages

Friday 27 July 2012

7R| Cabaran mencari Baju Raya

Dari pada sebelum puasa sampailah kepada masuknya puasa.. Rasa macam nak give up pun ada. Penat tau.. pergi kedai..

'Wahhh.. cantiknya...'
'Pergi fitting room.. TRY!'
'Kalau tak try tak boleh ke?'
'TAK BOLEH! Ingat membazir itu amalan syaitannn nirojimmm..'
'Apa pulak membazirnye.. kitew beli kitew pakai lah.'
'Oooo.. kitew beli kitew pakai eyh.. nanti kalo kitew tak muat kitew nak bagi sape pakai? Nak bagi frame pakai?'
'Erkk..-.-'


Aku memang paling tak suka kalau nak beli baju..kena try-try bagai! Malas. Eyh.. bukan malas sangat pun tapi lebih kepada takot! Dulu time aku kecik-kecik kawan aku selalu cakap 'Ko nak masuk fitting room hati-hati.. sebab bilik tu selalunya ada litar CCTV tertutup.' Gulrpp.. Lepas tu aku terus jadi fobia. Stress tau bila hidup diselubungi fobia ni.. semua tak boleh.. Tapi lagi stress bila main bidas membidas dengan orang yang tak faham jiwa kiteww nih. Baik aku diam sambil berlalu mengambil baju yang diingini sambil membuat muka tak rela. -.-" Punyalah lama aku dalam fitting room bukan sebab try baju.. sebab usha segenap plusuk bilik tu mencari-cari takot-takot ada benda keramat tuh. Mencegah itu kan lebih baik daripada mengubati. 
PANG! *Tamparan kesedaran! 

Hampir berpuluh-puluh kedai aku pergi.. hampir berpuluh-puluh baju jugak yang aku try! Ya Allah, penatnye memang tak terucap. Pergi kedai tu.. CANTIK! tapi saiznye terlampau besar.. Pergi kedai yang satu lagi.. COMEL!  tapi saiz terlampau kecil.. Pergi kedai yang lagi-lagi satu.. CUN! baju pun muat-muat dengan aku.. tapi lengan pulak yang tergantung. Masalah tak putus-putus. Akhirnya aku pasrah.. mungkin aku tak ditakdirkan untuk merasa baju raya tahun ni.

Tapi aku tak kisah sangat pun.. raya tu bukan hanya baju raya semata-mata. Lagipun aku memang dah ada tempah baju kurung 3pasang.. Dah siap dah pun. Yang ni cuma nak cukup syarat yang dibina oleh Yang Berhormat Mak dan kakak aku. 'RAYA TAHUN INI TEMA TURQOIESSS.' Turqoieeesss?? Kaler gapo pulok? Aku pun tak tahu.. Nih En.Google boleh tolong explain. Dah YB-YB dah cakap macam tu.. Tu yang aku ajak kawan-kawan aku pulun pergi cari tuh.. Daripada Kelang sehinggalah Shah Alam aku pulun pi cari tau. Last-last hampeh. Tambang bas tergadai, penat menanti.


Setelah mempasrahkan diri.. akhirnya tadi YB aka mak aku mengajak aku untuk... bershopping?? Haruslah tidak! Pergi ziarah datuk aku la.

Alang-kepalang rumah datuk kebetulan berdekatan dengan PWTC Terengganu. Mak pun dengan senang hatinya memarkingkan keretanya berdekatan dengan itu.. kerana disitu terdapat jualan sempena Raya yang bakal menjelang lebih kurang 20hari +++ dari sekarang.


Wauu!!! Wauu!!! Wauuuooooo!! Kat sini memang banyak-banyak-dan-banyak baju TURQOIIEEESS.. dan harganya memang... BERRR..MAHAL! Semua yang aku berkenan semua berharga RM200+++.. Disebabkan aku student. Aku sedar diri. Yang diri ini masih tak layak nak memakai baju yang mahal-mahal..padahal duit pun masih berharap pada makayah.

Aku mempasrahkan diri aku lagi dan terus berlalu daripada gerai tersebut dan beralih ke gerai yang lain-dan-lain. Sehinggalah penemuan aku kepada seorang kakak berwajah solehah bersama suaminya. Tertarik akan beliau berdua aku menghampiri akan jualan beliau. Hurmmm.. yang ni cantik! Harga pun takdelah melampau sampai 200+++. Mungkin dah jodoh aku dengan baju tu kuat .. Sehingga emak aku memberikan GREEN light. Akak tu pun baik.. bagi diskaun doploh pesen lagihh.. Aku pun apalagi.. bayarlah terus! Tak try ke? Argghhh.. tak main ahhh try-try.. buang masa dan tenaga! *Padahal kat situ memang takde fitting room pun.. kalau tak comfirm mak aku suruh try. Alhamdulillah.. SYUKUR!SYUKUR!SYUKUR!

Balik je rumah terus try.. Eyh. Cantik.. Comel.. Cun pulak bila aku tak masuk bilik alah tu. See...! Kan aku dah kata tadi. Try-try ni.. buang masa-tenaga-peluh dan mengfobiakan je.. Walaupun peluh itu baik untuk kesihatan.. tapi tengah-tengah shopping dikalayak ramai peluh itu boleh merendahkan diri kita.

Takleh tunjuk lebih-lebih. Nanti raye tak sepris ah. hihihi

p/s: Entri Ramadan ke-5 dan 6 takde atas sebab mata aku problem. Memerlukan aku untuk beristerirehat selama 2hari. =D

Sekian,

2 comments:

Nurfatin Atikah said...

wah, bestnya dah ada baju raya.. kte belum pergi cari lagi.. huhu

Gadis berkaca mata said...

Hihi.. haruslah best. Aii.. kate org bandar. takkan xkeluar kot. hehe.