Pages

Wednesday 8 August 2012

Baik.. Macam mana?

Orang kata baik itu subjektif. Bergantung kepada penilaian seseorang. Ada orang kata orang yang rajin tolong ibu bapa, beliau itu memang dari golongan orang yang baik. Ada yang cakap kalau kite tutup aurat dengan sempurna itu sudah cukup baik. Ada yang rasa kalo orang yang sentiasa senyum itu baik, yang selalu masam mencuka itu tidak baik. Ada jugak yang kata orang yang mencuri sebab nak sedekah pada fakir miskin tu baik. Hurm.. Macam-macam lagi lah..


Credit to: apit
Alhamdulillah.. solehahnye.. sejuk mata memandang.

Tapi? Macam mana nak jadi baik dalam erti kata yang sebenar-benarnya? GBM selalu bertanya kepada diri sendiri.. "Baik ke aku ni? Baik ke kalo aku ni kadang-kadang selalu melewatkan solat. Baik ke kalo aku tutup aurat pun masih belum sempurna? Baik ke kalo aku ni kadang-kadang pernah termakan hati dengan rakan-rakan sekeliling aku? Baik ke kalo aku pun dulu pernah angau menyulam cinta kepada yang ternyata bukan muhrimku? Baik ke aku kalo mak suruh itu dan ini pun dah melatah..? Baik ke macam tu? Baik ke? Baik ke???  

Ya Allah... Macam mana nak jadi baik..? Susahnya!! Susahnya!! Susahnya!! 
Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.



Dulu aku pernah terpikir.. Kenapa orang yang bertudung labuh selalu pakai stoking? Kenapa orang tudung labuh selalu pakai hand sock? Walhal ketika itu memang beliau berpakaian baju kurung...

Rupa-rupanya barulah aku tahu.. Walau pakai baju kurung pun masih belum tentu aurat kita ditutup dengan sempurna. Ya, memang aku tahu aurat wanita adalah seluruh badan kecuali tapak tangan dan muka. Tapi masa tu aku masih tidak dapat berfikir dengan baik. Sekarang aku dah tahu, pakai baju kurung kalau lengan terdedah secara tidak sengaja pun sudah tercatit dosa untuk seseorang. Kasut walau secantik manapun kalau kaki yang memakai tidak dibaluti stokking masih belum cantik di mata Allah.

Kita nak bertemu Allah (Solat) pun tak boleh nampak kaki. Inikan keluar jumpa entah sesiapa yang tidak kenal kan..

Alhamdulillah, Allah telah membuka pintu hatiku untuk menutup aurat dengan lebih sempurna. Semoga hati ini lebih beristiqamah untuk terus berusaha kearah muslimah yang lebih baik. Alhamdulillah, tatkala hati ini bersedih mengenang kejahilan diri ada rakan-rakan yang sudi memimpin dan menasihati diri ini. Terima kasih kalian memang sahabat yang baik.


Ya, memang bukan semua yang menutup aurat dengan sempurna itu baik. Tapi sekurang-kurangnya mereka ini menghormati perintah Allah untuk menjaga aurat masing-masing. Ini kalau dah undang-undang yang ditetapkan Allah kita langgar, apatah lagi dengan undang-undang yang dicipta manusia. Wallahualam.. 


Ku RELA stoking kaki ku BASAH terkena air yang melimpah daripada kakiku TERKENA PECIKKAN API NERAKA.Ku RELA berpanas memakai jubah MENUTUP segala aurat yang ku JAGA daripada ku berendam dalam LAUTAN NERAKA.Ku RELA rambutku disimpan RAPI terpelihara juga TUDUNGku labuh ke bawah dada daripada DIGANTUNG rambutku hingga MENDIDIH OTAK derita.
Senyum.. sedekah dibulan Ramadhan. =)

Sekadar renungan bersama. =)

Sekian, 

1 comment:

NuZuL HaiRi said...

bersetuju, di bulan ramadhan ni, sama2 lah kt tingkat kan amalan