Pages

Monday 29 October 2012

Jom uji kemampuan mata anda!



How many people you can see in this picture?



What can you describe from this picture? Tree, leaves, houses... anything else?


Can you see the power of the illusion from this picture? No?? Ohhhhh minee.. thats mean you are no longer in this world.! kihkih.. kidding. Gurau je nohh.. Sebelum cheq hurai panjang lebaq, cheq nak hangpa amek pembaris seketoii.. Okaii.. Sekarang lekatkan pada skrin laptop/ipad/tab/komputer anda. dan hulurkan pembaris anda untuk mengikut line horizontal. Dapat jawapannya?
Yang sebenarnya mata anda telah tertipu pada gambar ini. Itu adalah HAKIKAT yang memang jelas lagi nyata. Yang memang tiada keraguannya lagi... Line-line yang anda lihat seolah-olah kejap keatas kejap kebawah itu, sebenarnya adalah parallel to each other. Kenapa hal ini terjadi?

Didalam mata kita terdapat satu sistem penglihatan yang dinamakan sebagai monocular cues. Apabila sistem ini telah diganggu dengan kehadiran petak-petak hitam yang berombak-ombak secara verticalnya.. membuatkan otak menafsirkan bahawa line horizontal tersebut seolah-olah keatas dan kebawah.

Ponzo Illusion

Kesemua gajah-gajah diatas adalah daripada perjalanan seekor gajah yang sama. Tapi yang kita nampak adalah gajah yang paling hujung sebelah kanan adalah yang paling besar bukan? Dan yang paling hujung sebelah kiri adalah yang terkecil. Nampak tak permainannya disitu? For the second time, mata cuba untuk menipu anda lagi! Isyk-isyk.. kesian.. asyik kena tipu je..

And here, we are trying to apply it.. "Ponzo illusion". The most left guy look smaller but the most right guy look bigger than others. Still confusing?? Sila marah mata anda kerana telah menipu anda secara hidup lagi sihat bugar. hihihi.


Mungkin jugak En. Google boleh bantu?



p/s: ketinggian sepatutnya dimalarkan dalam hal ini. Akan tetapi, anugerah Ilahi yang ini telah ditetapkan bahawa kami lahir bukan dalam ketinggian yang sama. =)

Sekian,

5 comments:

Nurfatin Atikah said...

gambar yg dalam lab tu cantik! :)

mama lynn said...

entri menarik ni tp ada gambar yg tak ley nk fokus sgt

Unknown said...

good info.. :)

maszull said...

assalamualaikum GBM....menarik info yg diberi...:)

Unknown said...

superb