Pages

Wednesday 24 July 2013

Jihad di syria?







Wan: Kasihan aku tengok keadaan di Syria sekarang. Rasa macam aku nak berjihad ke sana je?
Man: Kau dah sedia ke nak pergi sana?
Wan: Aku tak kesah, yang penting aku dapat mati syahid itu adalah cita-cita aku yang tertinggi.
Man: Ouh,(terdiam seketika seolah-olah memikirkan sesuatu)
Wan: Man kau ok tak nie? Kenapa diam je?
Man : Takda apa la. Aku ok je. Cuma aku terfikir satu je.
Wan: Apa yang tengah kau fikir tu Man?
Man: Kalau aku nak tnye kau beberapa soalan boleh?
Wan: Boleh je silakan lah, ape soalannya?
Man: Kau cakap nak gi jihad kan?
Wan: Iyalah, kenapa?
Man: Aku nak tanyalah, subuh kau berapa kali kau jemaah di masjid?
Wan: Erm..
Man: Qiamulail kau berapa kali dalam seminggu?
Wan: Erk.
Man: Al Quran berapa muka surat sehari kau baca?
Wan: (Terdiam)
Man: Puasa sunat kau berapa banyak?
Wan: (Tertunduk malu dan terus berfikir)
Man: Solat wajib semua di awal waktu ke tak?
Wan: (Masih terdiam)
Man: Aku bukan nak menghalang cita-cita mulia kau untuk berperang Wan, malah aku bangga ada kawan berani macam kau ni.
Wan: Terima kasih. Tetapi ape kaitan semua tu?
Man: Macam ini, daripada kita sibuk nak fikir untuk pergi perang, lebih baik kita berperang untuk mengubah diri kita dulu.
Wan: Ouh, betul juga tu Man.
Man: Kalau kau nak tahu, Islam takkan menang kalau kita sendiri taknak tegakkan islam dalam diri kita.
Wan: Betul tu Man, terima kasih bagi nasihat kat aku.
Man: Takda masalah. Aku pun bukan sempurna sangat. Sama-samalah kita berubah. Ini pun nasihat untuk diri aku juga.

Islam takkan tertegak di muka bumi ini melainkan kita yang tegakkan Islam dalam diri kita.


#Dipetik daripada FBpage: Tangisan Syria Di Bumi Jordan


Tarbiyah untuk diri sendiri yang seringkali lalai dalam mengingati Allah. Allahuakhbar. Moga diampunkan dosa-dosa kita yang lampau. Sama-sama kita berusaha kearah yang lebih baik lebih soleh/solehah dari semalam. InsyaAllah. 

Sekian, 

No comments: