Pages

Tuesday 16 April 2019

Nak cek mata boleh?

Assalamualaikum,

Fuh lama jugak rasanya blog ni terbiar bersarang ye. Tak sempat nak bukak sejak dah bergelar ibu ni, jarang betul dapat luangkan masa dengan aktiviti berblogging. Pagi pagi siapkan anak dulu sebelum pergi kerja. Dah malam mata pulak mengantuk. Jadinya aktiviti harian aku kini jaga anak, pergi kerja, tidur. Hahaha.

Oh ya, kali ni aku nak share pengalaman aku sepanjang aku kerja di perlis dah masuk tahun ke2 ni. Alhamdulillah. So far takde masalah language sangat pun sebab sebelum ni aku memang pernah belajar dikedah, ramai jugak kawan kawan yang memang asal sini. So kalau nak sembang dengan customer dekat sini tak ada masalah sangat. Aku memang suka kalau customer cerita masalah mata dia, masalah kesihatan dia sebab semua tu aku boleh masukkan dalam column history taking sebelum aku ke next step iaitu “refraction” atau malay term “proses cek mata”. 

Proses cek mata ni ada dua kategori. Objective refraction dan subjective refraction. Objective refraction selalunya cek mata customer yang mengunakan mesin autorefractometer. Kemudiannya akan di periksa untuk diconfirmkan power mata dalam bilik refraction oleh optometrist yang bertauliah. 



Kalau cek mata dekat kedai cermin mata dapat result macam ni dipanggil objektif refraction. Masih tidak tepat. Kalau kalian buat spect guna result ni adalah salah disisi akta optik. Kalian perlu confirmkan pemeriksaan mata dalam bilik dengan pegawai optometrist yang bertauliah. Lepas tu baru betul betul boleh confirmkan power kalian yang sebenarnya. 

Trial frame with set of trial lens. 
Yang ni salah satu cara untuk refine optimum power untuk korang. Korang perlu pakai frame old school yang bulat dan sedikit berat tu sepanjang proses cek mata nanti. Jangan risau. Tak lama sangat pun cek mata. Bergantung kepada masalah penglihatan korang. Selalunya ambil masa 10-20minit. 

Ataupun..

Yang ni dipanggil phoropter. Yang ni alat lebih moden untuk confirmkan power korang semua. Korang perlu rapatkan muka ke phoropter tersebut.

Waktu cek mata dalam bilik refraction ni penting sangat sebab ianya memerlukan komitmen yg tinggi oleh customer itu sendiri. Jadi bila optometrist tanya dalam tu tolong jawab elok elok ye. Pernah ada sekali dua aku kena hadap dengan customer yang 24jam tak boleh berenggang dengan handfon langsung. Sampai dah masuk bilik cek mata pun sibuk duk reply whatsapp sibuk duk bervoice message lagi. Aku yang duduk dekat sebelah ni macam tunggul kayu tunggu depa ni bila nak sudah main fon.  

No no no. Bukan maksud aku dekat sini tak boleh main fon lansung tapi kalau boleh bila dah masuk refraction room sebolehnya fon tu letak tepi dulu tinggalkan dekat luar bagi family atau kawan dekat luar bilik refraction tolong jagakan sekejap. Sebab bila masuk bilik refraction yang gelap, anak mata kita akan dilate (besar), bila main fon waktu ni cahaya banyak masuk kedalam mata dan mungkin waktu optom sedang check boleh induce silau ataupun terlebih power waktu nak prescribe. So memang tidak disarankan main fon ketika ni sebab mungkin akan bagi effect untuk result subjective refraction nanti. Boleh jadi terlebih power ataupun terkurang power.

Sebab itu dalam kes ni, aku sangat marah dengan customer yang takdan dan dengan handphone dia. Kalau customer yang macam ni kalau nak claim masalah power mata dilain waktu kami tak akan layan. Siapa suruh main fon sangat kannn. 

So ingat yaa kawan kawan. 

Sayangkan mata.
Telefon tu bila bila boleh main.
Optometrist pun manusia biasa.
Tak boleh lari dari perasaan marah. Haha. :p

Sekian, 

1 comment:

Nurfatin Atikah said...

Assalamualaikum GBM, long time no see <3