Pages

Friday, 17 February 2012

Tolong Jaga Kebersihan Orang Lain!

Tolong ambil berat di atas tanda seru diatas!!! Marah?? Ya.. Memang aku tengah marah sekarang ni! Marah campur bengang campur geli campur nak muntah..Tau dakk.!! Orang dah tolong..tapi ini balasan yang orang ni dapat? Isykk.. tak patot memang tak patot! Dasar pengotor!!! *Sila baca dalam nada lemah lembut..marah-marah tak elok untuk kesihatan. hehe

Punyalah suci murni azam aku untuk pagi tadi.. Bangun-bangun je.. Aku terus ke dapur. Jangan salah anggap plak. Aku dah mandi okey.. sebelum solat subuh lagi aku dah mandi. Jadi aku terus ke sinki. Allah..! Giler banyak pinggan, mangkuk, periuk belanga, periuk api, kuali capang.. Sampai aku nak hulur basuh tangan pun tak telus. Rumah ni ada bela anak gajah ke? Haihhh.. tak boleh jadi ni. Nak tak nak.. aku terpaksa membasuh ke semua benda alah ni sebelum menjamah breakfast aku. Sabar yer wahai si stomach.

Setitis demi setitis air yang mengalir.. akhirnya aku pun selesai membasuh.. Alhamdulillah..
"Lepas basuh pinggan mangkuk, buang sisa makanan dalam tong sampah.. jangan biar je dalam sink. Karang tersumbat susah jadi satu kerja plak nak menggali." Tiba-tiba aku teringat pesanan ayah aku.. Aku pandang balik sink.. Ya Allah.. Nasi, sayur, cili, lada, cabai *aik.. bukan sama ke tu? Ahhh.. lantak lah.. 
Bismillahirahmanirahim.. perlahan-lahan aku masukkan tangan kiri kedalam sinki untuk menggali buang segala sisa tersebut.. Tiba-tiba.. Apa lendir-lendir ni? Aku pandang bawah... Ya Allah.. Dengan secara automatik terus sisa yang terpegang aku lempar sekuat-kuatnya. Terus aku tuang sabun sebanyak yang boleh. Pengootooorrr!!!! Siapa punya kerja ni!!! Ludah kahak hijau dalam sink.. Dah lah pekat.. kaler macam badan the hulk. Eeee.. geli gelemang aku. Nak pegang kahak sendiri pun aku tak berani.. ini kan kahak orang lain.. Ini mesti kalau tak adik beradik aku.. mesti mak atau ayah aku.. Nak cakap tetamu datang semalam.. mustahil! Sebab aku tidur nak dekat 2 pagi.. takde pulak dengar ada orang datang.

Sabar yer wahai si Gadis Berkaca Mata.. Sesungguhnya setiap pekerjaan yang dilakukan pasti ada risikonya. Ambil iktibar atas apa yang berlaku. Lepas ni nak buat kerja biar ikhlas.. tangan kebawah mata pun mesti kebawah.. Ini tak! Tangan kebawah mata pulak keatas... Nampak sangat macam paksa-rela!

p/s: kepada pengludah tegar.. apakata, saya syorkan anda meludah ke tempat yang lebih selamat.. Contohnya macam..mangkuk tandas, lubang jamban atau dalam longkang. Bukan ke peratusan keselamatannya lebih terjamin?

Sekian,

8 comments:

kisah gadis stay up late said...

eeeeeeeeee..saya pun xsuka kpda pengotor!!!!euwwww..venci venci venci..haishhh....sabor jela...

GBM said...

kan2.. memang pengotor.. huhu.

Elih Japahar said...

Mmg meyusahkan org lain, org pengotor ni kena bagi pengajaran baru sedar..

shida'R said...

GBM nk ludah dalam sink blh tp bersihkan balik kan...xla myusahkan org lain..huhu sabar jela GBM..k

biela bell said...

euwww..geli2..biasanya bell nmpak lelaki la..jarang nmpk pompuan..lagi2 dgn sukahati dan tak bersalah tnpa malu2nya menghaktuii lendir2 tu kat kaki lima..eiiii..blueekkk!

GBM said...

@Elih Japahar
itulah kan.. tapi bile melibatkan family sendiri..kene pikir 2kali jugak tuh. hehe


@Shida
Yap.. tapi org zaman skrgkan masing2 jimat air.. dah ludah dalam sink bukan tangan tu rajin nak pulas tombol paip. isyk2..


@Bell
A'ah.. betol! Sbb major bdk pmpuan ni pemalu skit.. kan jatuh saham plak karang.. hehe

cinta siswi said...

haihhhh.. kahak?? apekah...hihi.. geli.. sabar ye GBM.. dugaan tuh..hehe.. :)

GBM said...

memang mengelikan. eeeyaaaikkkk.. tangan ke bawah mata ketepi. Geli!