Pages

Wednesday, 30 May 2012

Meet Gajah GUSTO


Tahukah anda terdapat seekor gajah di Zoo Negara yang bernama Gusto? Beliau ini mempunyai ciri-ciri seperti mempunyai berat badan yang berganda daripada berat manusia, bertelinga capang, berhidung panjang kadang kala berhidung tinggi jugak.. dan yang paling penting beliau ini suka akan tebu! Walaupun beliau ini pengemar tegar akan tebu tapi beliau tidak pernah mengidap penyakit kencing manis. Ahaks. 


Tidak tahu??? Sesungguhnya ketidaktahuan anda memang bertempat. Hahaa.. Memang tak dak pun.. Gajah  Gusto adalah nama kumpulan kami. Takdak kena mengena pun dengan spesis gajah yang ada dekat Zoo tu. Nama gajah tu depa yang kasi kat kumpulan kami, yang gusto tu kami yang memandai tambah. Menurut kamus dwibahasa edisi ke.. entah ke berapa.. Gusto membawa maksud semangat atau kesungguhan. Aku tak tahu lah kenapa depa boleh kasi nama gajah untuk group kami. Sekadar kebetulan atau memang sebetulnya mereka sengaja menyamakan fzikal kami dengan gajah? Hurm.. MUNGKIN! 


Sepanjang berada di zoo negara memang terasa amat selesa.. Makan 6 kali sehari.. Makanan pulak sedap-sedap! Surau yang luas dan selesa..ada aircond lagi. Nak buang segala air pun memang tersangat membahagiakan. Jamban mereka tersangat bersih lagi bersinar.. Jarang aku pergi ketempat awam ada tandas yang sebegini bersih.


Disini mereka menyediakan dua jenis tandas.. Yang mencangkung mahupun yang duduk.. Dua-dua ada... Tapi yang menjadi pilihan aku... haruslah yang diatas! 


Sinki pun banyak... tapi sayang cerminnya cuma seketol! Mungkin beliau disini tidak mengamal kan konsep 'cermin diri sendiri' kott.. Konfident level mereka disini tinggi. Jangan risau kalau anda tidak kecukupan oksigen sewaktu bersesak-sesak dengan orang ramai untuk ketandas.. kerana tandas disini terbuka dengan tanaman pokok-pokok hiasan yang setentunya 24jam bersedia menyalurkan oksigen buat pengungjung Zoo Negara. 

Burung ni paling alim sepanjang penghayatan aku di sini. Setiap kali aku ke surau pasti mereka ni ada. Penjaga keamanan surau kot.. Burung-burung ni dibiaskan bebas tanpa sebarang sangkar.. sebab itu bila anda di zoo anda akan nampak burung ni hampir dimana-mana kawasan sekitar zoo tersebut. Kadangkala beliau ini mengutip ranting-ranting yang bersepah-sepah di sekitar surau. Comel! 



Selesai menunaikan solat zohor kami diberi peluang untuk beramah mesra bersama haiwan-haiwan lain. Kami pun apa lagi... FLASH di segenap zoo la jawab nyer.. =D



Member of Gajah Gusto with one of gajah! Ehem. Jeling-menjeling nampak~

With burung kakak muda! 

Who said that I'm afraid with ular??? See! I'm brave enough you know. *Padahal dalam hati...perghhh.. macam nak terberak pun ade gara-gara ketakutan. 

Kandang seladang aka selembu. 

Model-model akuarium zoo negara. 

Akhir kata jemputlah datang ke Zoo Negara. Anda pasti seronok melihat keletah haiwan-haiwan tersebut. Sesuai bagi mereka yang berhasrat untuk mereleasekan tekanan setelah penat bekerja atau belajar. =)

Kesinanbungan daripada 
entry Z&Z

Sekian, 

2 comments:

Scha Lalala said...

lama dah kot tak pegi zoo negara ni. hehee ;)

GBM said...

Isyk.. rugila scha mcm tu. Takleh nak merasa bermanja-manja ngan zirafah..gajah.. Best taw! =D