Pages

Wednesday 23 May 2012

Sehari Zolunteer bersama Zirafah

Z with Z. (Zolunteer with Zirafah)

Entry ni sepatutnya di taip 2 minggu yang lalu. Tapi apakan daya.. gara-gara demam kepiRAFAH yang melanda beserta dengan test yang bersepah-sepah. Terpaksa aku tunda hasrat yang suci murni untuk mengeshare ke'eksited'san kami selaku geng rumah 41 berhoneymoon selama 2 hari bersama dengan 'pasangan yang kiut-miut' di zoo negara.

Sampai-sampai di zoo kami terus dibahagikan tugasan secara rambang. Sayang seribu kali sayang menyayang geng 41 kami terpaksa berpecah. 2 orang di beri tugasan untuk menyediakan makanan untuk makanan orang utan manakala kami berlima di beri tugasan untuk mencuci kandang zirafah. Diulang.MENCUCI. Diulang lagi.. MENCUCI. Lagi sekali.. MENCUCI bukan kandang semut.. bukan kandang ayam.. tapi zirafah!!! Hamboi.. sampai tiga kali ulang.. Tak ikhlas ke derr.. Kata tadi cakap nak jadi zoolunteer yang terbaik+tersoleh+terrrajinnn!

Tak de la sampai tak ikhlas.. cuma macam ada renjatan sedikit pada ayat tersebut. Dalam kepala aku istilah zoolunteer tu aku ingat macam sesi bermanja-manja dengan binatang.. Kasi makan ke.. Basuh bulu beliau ke. Mandikan beliau ke.. Yang tu hah yang aku nak! Baru nampak mencabar minda derr! Ingat senang ke nak sental bulu zirafah?? Ingat senang ke nak kasi zirafah tu suka makanan yang kita kasi?? Senang ke??? *Aku tak mampu nak jawab soalan ni.. sebab aku pun tak pernah buat. haha.=p


Jangan pandang-pandang, duduk rengang-rengang... ketika ini kami dalam perjalanan menuju ke medan 'perang' kami. Moga-moga tiada siapa yang syahid dalam kalangan kami. HUH!


Sampai je kandang beliau, memang kosong-kosong-kosongggg...! Mana zirafah? Apakah beliau sudah menemui ajalnya sebelum sempat aku berjumpa beliau? Tidakkk! 


Abang Z: Awak berdua... Mai sini!
GBM : Saya? 
Abang Z: Ye. Sini jap.
GBM: Kenapa bang?
Abang Z: Awak berdua sapu daun-daun depan kandang ni.. pastikan semuanya bersih. Letak sampah-sampah dalam plastik ni. *Sambil hulur plastik sampah hitam.
GBM: *Huh?
Abang Z: Hahh, penyapu penyodok semua tu awak ambil kat situ. *sambil tunjuk ketepi kandang.
GBM: Okey!

Kalau sapu sampah.. Ini kacang jer derr.. Kat rumah hari-hari aku practise! Sepantas kilat.. boleh..DONE! 
Cakap macam senang.. bila dah buat.. Perghhh.. kalau tadah peluh ni tak tahu berapa baldi boleh dapat. Mencurah-curah. Jalan sepanjang hampir bermeter-meter kami sapu! Licin... Dahaga tak payah nak habaq la. Macam orang setahun tak jumpa air. Dah lah time tu masing-masing tak bawak air.. Tempat kitorang pulak tersorok di celah-celah pelusuk zoo.. Jangankan fasilitator nak jumpa kami, batang hidung kami belum tentu nak nampak bayang tau! Last-last kitorang je yang keluar dari kandang tersebut dan berjumpa dengan fasilitator tersebut demi setitis air. 


Sesi kedua bersambung kembali pada pukul 11 pagi. Satu kejutan yang kami dapat iaitu kemunculan zirafah bunting yang tanpa disangka-sangkakan! 

Abang Z cakap zirafah ni bunting pelamin. Sebab tu nama dia Mahsuri. haha *Bunting tu benerr.. yang pelamin tu engakk beneerrr dong! 


Hai mahsuri! Saya GBM! Boleh kita jadi bespren?? Boleh la.. boleh la...!!!

Untuk sesi ke-2 ini kami diberi tugasan.... untuk.... mennnnccccuu.. memberi zirafah makan! Hehe! Suka hati bukan kepalang! Termakbul jugak hasrat dihati! 

 Mahsuri segan nak makan.. Malu la sangat kan... Macam la kita ni bukan kaum hawa yang boleh beranak dan telah diperanakkan. Makan yer wahai Mahsuri yang menjadi suri di zoo negara..=D


 Eyh... Menyorok celah daun plak beliau ni. Orang suruh makan, beliau main hide n seek pulak.. Diri kalau kecil tu takpe la jugak.. Ni kalau dah leher sahaja dah mencecah pohon nyor.. tak sempat nak hide dah sick dulu! haha

 Ahahhh! Macam tu baru betul. Good girl! *Penat memujuk! =p

Kami dah berbesprennn.. anda bila lagi? haha

Geng 41 bersama Mahsuri si bunting. Nanti dah bersalin jaga anak molek-molek. Kami dah nak pergi dah ni.. Masih ada misi yang perlu dilakukan. Hohoho!

Aktiviti kami bersambung pada malam harinya pula. Iaitu sesi memperkenalkan ahli kumpulan kepada kumpulan yang lain.. ala.. kire macam hari first-first orientasi tuuu.. Sesi suai kenal dengan zoolunteer yang len! Merangkap senior-senior UiTM jugak! 

Masa ni tengah berdiskusi mengenai 'cheerss' group kami dan bendera group yang bakal dibentangkan. Dalam masa hanya lebih kurang tolak tambah 15 minit!

Tibalah masa untuk diperdebatkan... *Sumpah aku kelihatan begitu 'slim' dalam gambar tersebut!

Keesokkan harinya adalah hari dimana kepenatan kami begitu sangat dirasaai.. Iaitu hari perebutan takhta EKSPLORACE terhebat.

Pagi-pagi sejurus selepas subuh melabuhkan tirai lagi kami sudah pun terpacak bersama flash yang tidak henti-henti.. Segar & Nyaman! 


P/s: Terpaksa berhenti setakat ini.. Laptop dah cakap pergi, katil dah kata mari.. Nantikan sambungan Z&Z bersama Gajah Gusto dalam entry yang akan datang. Isyaallah usaha untuk merajinkan diri untuk menaip akan diperjuangkan! >.<

Sekian, 

No comments: