Pages

Saturday 13 July 2013

Ihya Ramadhan

Pada 15 Jun lalu telah dianjurkan program Ihya Ramadhan anjuran EXCO Kebajikan Persatuan Dinamik. Aku telah ditugaskan untuk menjadi ajk makanan. First time tukar angin. Selalu dapat tugas jadi ajk media tak pun ajk aktiviti. Orang pun dah bosan tengok aku asyik dengan kamera je. hihi


Ihya Ramadhan ni diadakan sempena menyambut ketibaan Ramadhan yang bakal tiba. Dah tiba pun sekarang ni. (Alhamdulillah dah nak masuk 4 Ramadhan) hihi. Ni semua kes lambat post entry. maap! 

Dapat tahu EXCO Kebajikan terpaksa handle benda ni daripada Kak Syazana. 

Kak Zana: Na, nak jadi ajk apa?
GBM: Ajk apa yang available? Tapi tak nak ajk media. buhsan. hihi. 
Kak Zana: Ajk makanan boleh?
GBM: Err.. tapi kite tak reti nak handle tempahan. 
Kak Zana: Takpe nanti akak tolong sikit-sikit. 
GBM: Ermm.. dah kalau akak nak tolong boleh lah. :))


Alhamdulillah Kak Syazana memang banyak membantu. Dia yang tolong arrangekan bilangan makanan dan minuman untuk setiap peserta ihya. Tugas aku adalah untuk menempah makanan yang telah dilistkan. Banyak jugak lah dugaan yang dialami. Mula-mula kedai yang sepatutnya aku membuat tempahan tu tutup. Cuak jugak lah. Dah lah program tu besok. Call makcik tu tak berangkat pulak. Mesej pulak tak berbalas. Isyk.. lagi bertambah cuak. Dah lah jalan sesorang time tu. Tak tahu arah tujuan last-last call kak syazana. Kak Syazana cakap pergi dekat mana-mana gerai yang bukak, tempah je kat situ. Alhamdulillah, ada sebuah kedai yang bukak. Kedai tu setuju untuk menerima tempahan yang telah dilistkan tu. Fuh, lega!


Ada 2 jenis air- teh dan sirap.

Antara aktiviti yang diadakan ialah tazkirah sebelum azan maghrib, berbuka bersama, solat berjemaah bersama dan jugak ceramah persediaan pemuda menghadapi ramadhan oleh Ustaz Imran.




"Ramadhan telah datang kepada kamu yang merupakan bulan berkat dan Allah telah mewajibkan puasa dalam bulan ini. Semua pintu syurga dibuka dan semua pintu neraka ditutup serta dibelenggu syaitan. Ia mempunyai satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan sesiapa yang tidak bertemu dengannya ia sangat rugi."- Hadis riwayat Imam Ahmad dan An Nasa'i. 

Ustaz ada cakap, kita kalau berazam nak jadi lebih baik di bulan Ramadhan ni. Nak tutup aurat dengan sempurna contohnya. Jangan tunggu bulan Ramadhan baru nak tutup aurat takot istiqamah nye takde sebab kita berubah tunggu waktu, so istiqamah pun tunggu waktu jugak nak sampai pada kita.


Fatin, kak zana, gbm


Choc untuk gaza pun ada jual. rm 3.50 satu. Membeli sambil menderma di bulan yang mulia init. Kalau berminat nak order boleh buat tempahan order ke EXCO keusahawanan persatuan dinamik. Rasa dia.. sebijik macam cokelat. hihi

Sekian,

2 comments:

Nurfatin Atikah said...

amacam, best tak tukar angin? hehe

Gadis berkaca mata said...

best la jgak. tapi penat skit. penat naik tangge kejayaan. hehe