Pages

Sunday 25 January 2015

Sahabat

Berbicara mengenai sahabat memang tak pernah bosan. Suka duka saling dikongsi. Awak dengar cerita saya, saya dengar cerita awak. Omentik angat!


"Seronoknya tengok bebudak sekolah, teringin nak masuk sekolah balik..."

"Tula kan... Bila dah masuk u teringin nak masuk sekolah, bila masih bersekolah teringin nak masuk u. Bila single teringin nak kawen cepat cepat. Bila dah kawen, rindu zaman single balik."

Terburai gelak memasing. 

*************************

"Masa dekat sekolah, cikgu pesan 'tak payahlah bercinta dekat sekolah buang masa. Nanti dah masuk U bersepah lagi orang yang hensem-hensem. Lebih terjamin jodoh kamu..' tapi bila dah masuk U, tahun akhir dah pun jodoh tak sampai sampai...acanoo ni?"

"Tahu takpe!" 


hahaha. Terburai berdekah dekah gelak. Dengan lenggok bahasa tak menahan. 
 ******************

Alhamdulillah, sebentar tadi melihat sebuah majlis pertunangan seorang lagi sahabat zaman persekolahan. Perjumpaan kami yang singkat sebentar tadi menimbulkan bibit bibit rindu kami dizaman persekolahan. Macam biasa, imbas balik nerd story at school. *Aku tak pakai spect dekat sekolah so aku bukan budak nerd. haha. Sebab aku bajet penglihatan aku jelas la konon. Dah belajar dunia optometri ni lebih banyak kesedaran dah. Kalau orang yang rabun tak pakai spect memang aku bagi tazkirah free. Macam adik aku tu. Orang dah belanja spect sebijik pun masih tak nak pakai selalu. Tengok betapa beruntungnya adik dapat kakak bakal optometrist yang pemurah macam ni, sudi belanja adik spect sebijik guna duit sponser abam jpa lagi. haha. 


Balik kepada kisah rakan sekolah.. Siapa sangka orang yang diam diam disekolah sekarang sudah mempunyai keluarga sendiri. Punya suami dan anak yang comel comel. Siapa sangka orang yang nakal dikenali oleh kebanyakan guru yang mengajar sekarang dah jadi seorang bakal guru. Siapa sangka budak perempuan yang dulunya suka pakai tshirt lelaki, pakai seluar jeans kasut jantan, kini sudah ayu berjinak dengan jubah. Ya Allah, sungguh DIA sebaik baik perancang! 


Perbualan kami tadi lebih banyak kearah perancangan masa depan. Maklumlah masing masing dah di tahun akhir. Mesti dah ada perancangan rapi. Ada yang nak sambung master, ada yang nak bukak bisness sendiri, ada yang dah mula menjual perfume, ada yang nak terus kerja. Yang paling hot. .. Majoriti punya hajat nak bina baitul muslim dalam waktu terdekat. Tak sabar jugak aku nak tengok diorang ni punya keluarga sendiri, mesti anak diorang comel comel macam anak ibu wany tu. Sopan je bila makcik makcik dia dukung tadi. Aku pun pernah juga berangan nak berBM dizaman u, macam kakak kakak aku. Berangan jela ye. jodoh takde lagi. Macam aku cakap tadi, kita hanya mampu merancang, tapi yang menentukan yang terbaik untuk kita adalah DIA. =)


Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

Oh, ya. Beberapa hari lepas, aku ada tambah slot baru untuk bahagian sidebar. Slot LABEL. Senang aku nak tengok balik entry entry yang berkaitan yang pernah diupdate. stress stress, bosan bosan buat research boleh bukak blog sendiri baca celoteh sendiri. pastu gelak sorang sorang. *gila bayang! haha.





Bila baca balik entry entry lalu, rasa tak percaya. Perghhh. ayat skema giler. nampak sangat budak belum matang. taip entry pun panjang panjang. Tapiii, GBM pernah ke taip entry pendek pendek? Opppss. haha. 








Solehnya anak teruna ibu wany ni. Geram cikna tengok. Baby harraz tak boleh kawen lagi. Tunggu cikna, ciktin, cikzie, cikyu, cuya kawen dulu. Jauh sangat bendulnya. Tak leh nak langkah sewenang wenang, ye sayang.. *warning awal awal. haha. Dah besar dah harraz, tak lama lagi nak jadi bang long dah dia. Semoga harraz dan bakal adik membesar dengan soleh dan solehah *kalau adik perempuan. =). 

WHO NEXT?

Lengan ungu! cop. HAHA. 



Sekian, 

No comments: