Pages

Saturday 4 April 2015

Cermin mata terakhir

Bila dikira kira segala duit yang digunakan untuk mendapatkan penglihatan yang jelas, aku rasa dah boleh buat LASIK dah sebelah mata ni. Al maklumlah orang yang jenis setahun sekali tukar spect. Berhemah sangat si Gadis Berkacak Mata ni sorang. Jaga mata la konon. Padahal power naik sikit je pun setiap tahun. 


Buat pengetahuan semua, nak tukar spect baru tak perlu pun untuk tukar setiap tahun. Tak. No no no. *goyang goyang jari telunjuk.* Yang perlu korang buat setahun sekali itu adalah pemeriksaan mata bersama optometrist. Tengok balik keperluan korang. Kalau korang pandai jaga mata power tak naik, boleh pakai spect sama. Sebab ada orang yang jenis tak berapa tahu tentang pantang larang orang yang berkaca mata ni, eh bukan orang berkaca mata je orang yang tak berkaca mata pun ada pantang larang dia untuk maintain mata shine bright like a diamond. gitteww. 

Antara pantang larangnya.. 
- elakkan membaca dalam keadaan gelap
- elakkan membaca dalam kenderaan yang bergerak
- elakkan penggunaan gadjet (laptop, henset, tab, ipad) dalam keadaan gelap
- elakkan menatap matahari secara direct


Dua semester lepas aku ada update dekat sini yang aku pernah buat cermin mata untuk diri sendiri setelah dicabar oleh optometrist hospital. Aku boleh buat spect untuk orang lain tapi bila masuk part nak potong spect sendiri gelabah tak tentu arah. Haha. Teringat pulak cakap lecturer dekat matrik, bila awak buat sesuatu kerja dalam keadaan pressure, awak akan lagi bersemangat dan lebih alert. Yes. I already faced it. And it was so trueeee! Hasilnya incredible hulk. terbaik. 

Ramai puji cantik GBM pakai spect ni, tak kembang pun tudung. *kembang semangkuk. 


Semester ni aku dapat tahu belian spect pun bakal dikenakan GST. Hurm, disebabkan dalam koleksi aku belum ada spect frame plastik. Teringin jugak nak merasa. Lagipun spect yang sekarang aku pakai ni dah peel off dah warna dia. Antara keburukan spect frame metal...  warna frame cepat benor peel off. makanya cepatlah spect tersebut terlihat buruk dan tua daripada umurnya yang sebenar. 


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



TADAAAAA. 


Spect baru buat dekat kedai Uitm. Selalu duk jaga shop UiVision Care, UiTM ni. Kali ni aku plak yang beli. Salah satu sebab aku beli dekat sini sebab cermin dia berkualiti dan murah. Dekat sini hanya jual dua brand lens. HOYA dan ESSILOR. yang aku beli ni jenama HOYA. Jangan ingat student optometri dapat free tau. Kitorang pun kene beli duit sendiri. =)

Spect yang ni aku tak sempat nak buat sendiri sebab aku posting di hospital sungai buloh minggu lepas. So aku passkan dekat kawan untuk tolong buatkan. Dah seminggu dah selamat pakai. Selesa tapi sakit sikit la dekat hidung pakai spect plastik sebab nosepad (dekat hidung) dia non adjustable dan keras. 



Antara koleksi sepanjang empat tahun bergelar student optometri. Yang kotak putih dan 100 tu aku pakai since matrik lagi sampai first year jadi student optometri. Naik second year, cek mata dengan senior.. dia suruh tukar spect lain sebab power dah naik. So aku tukar spect baru masa second year sekali (kotak menara). Third year sekali (kotak kelabu kehitaman). and the last one... Fourth year. frame plastik hitam. 



Cukuplah kot koleksi spect setakat ni. Dah kene GST ni.. tengok spect pun dah tak bernafsu. 
haha. 


Sekian, 

No comments: