Pages

Wednesday 3 June 2015

TIPS| Pemilihan kaca mata yang betul

Sebenarnya tak ramai yang tahu tentang teknik pemilihan kaca mata yang betul. Aku tak salahkan diorang pun kalau diorang tak tahu. Sebab aku pun kalau tak belajar ni dalam silibus optometri aku sendiri pun tak tahu. Gigih aku hafal jenis jenis bentuk muka dan bentuk spect semata mata nak kejar A exam. Haha. Nampak sangat belajar untuk exam. Haishhhh. 

Beberapa minggu lepas masa tugas aku untuk menjaga kedai cermin mata UiVision Care, UiTM ada seorang gadis cantik melawat kedai nak tengok tengok spect katanya. Matanya rabun tahap mild, with associate complained. tapi tak pakai spect sebab dia mengadu mukanya nampak buruk dengan spect. Sebenarnya walaupun rabun tahap mild pun kalau dah ada associated complained dinasihatkan untuk pakai spect sebab boleh mengurangkan masalah yang beliau hadapi. 

"Eh kenapa awak cakap muka nampak buruk pulak? Ada orang mengata awak ke?"
"Takla. Saya yg rasa sendiri. Hihi."
"Oh. Ingatkan ada orang mengata awak. Selalunya awak pilih cermin mata yang macam mana? Cuba tunjuk dekat saya."
"Yang macam ni." Sambil tunjuk frame plastic yg agak besar dan berbentuk sedikit bulat kebawah.

Oh patutla. Muka beliau agak ke arah round to oval shape macam tu la... kalau frame yang saiz besar agak tidak sesuai dengan muka beliau. 

not so good to choose it. *ibu jari kebawah*
Selepas beberapa kali suggestion yang membina untuk beliau akhirnya beliau tertarik untuk buat spect on the spott. Seee. Good consultation, with good suggestion make others berpuas hati. Pilihan yang tepat iaitu beliau pilih metal frame with square shape. Sangat ngamm dengan wajah beliau. *Tunjuk ibu jari*


Selesai satu dilema seorang hamba Allah berkenaan kaca mata pada hari tersebut. Senyum. :))


Jenis bentuk muka manusia.
Beberapa hari lepas aku ada jumpa satu animation bernas mengenai pemilihan spect. Dengan laju terus disave ke tab dan diupdate terus ke blog untuk dishare ke pengetahuan umum. Sharing is caring, rightt?? *kenyit mata sikit.* haha. 







Pemilihan pemilihan bentuk spect diatas boleh diaplikasikan untuk semua jenis spect sama ada spect rabun jauh, rabun dekat, rabun astigmatism, rabun tua, mahupun untuk sunglass UV protection. 


Kalau macam GBM yang berpengalaman hampir 10 tahun berkaca mata ni memang pemilihan spect tak pernah lari bentuk. Selalu ambil yang square shape sebab muka aku bulat getel macam telur ayam. Kembang jugak la seposen dua bila ada customer datang nak buat spect cakap...


"Spect awak cantik la. Nampak terletak je dekat muka. Berkenan betul saya. Ada tak spect macam awak kat sini?"


Senyum sampai telinga!
Astaghfirullahalazim... jangan riak GBM. Riak itu daripada Syaitonirojimmmm.

Sahabat itu ibarat pilih frame. Semua nampak cantik.. tapi tak semua cantik dengan kau. Kau silap pilih, boleh jadi kau kelihatan jelik dengannya. - GBM *pernah update dekat SINI.
aku confius mana aku dapat idea buat perumpamaan sebegitu. haha. *tepuk dahi*


P/s: Oh ya. Untuk pemilihan kaca mata juga perlu ditengok kesesuaian dari segi ukuran. Muka yang kecik ukurannya kecik dan begitulah sebaliknya. Next entry nanti kalau rajin aku cerita, k. :))


Sekian,

No comments: