Pages

Friday 19 April 2019

MAPS (Movie Animation Park Studios) Ipoh

Sempena cuti sekolah bulan lalu, aku dan suami bersepakat nak bawa Hana Sorfina berhibur di MAPS Meru Ipoh, Perak. Disebabkan kami suami isteri masing masing kerja jadi jarang dapat luangkan masa ajak Hana jalan jalan.

So disebabkan aku amek cuti agak panjang 2 minggu lebih sempena adik kahwin, alang alang ambil lama sikit boleh luangkan masa dengan Hana. 


Waktu kami pergi MAPS masa tu hari sabtu. Pukul 9pagi kami dah terpacak depan MAPS tu. Tapi keadaan masih lenggang orang pun tak ada lagi. Kami antara yang sampai awal. Rupanya pukul 10pagi baru dibuka untuk pengunjung. Jenuh kami menunggu untuk masuk. Dengan panasnya. Aku bawa Hana tunggu dalam kereta buka aircond bagi susu dekat Hana bagi dia kenyang sebelum dia explore tempat mainan baru. 



Waktu tengah beratur tunggu turn nak masuk tu kami ternampak kedatangan maskot maskot animasi Boboiboy dan The Smurf. Tahu tak apa reaksi Hana bila jumpa maskot BoboiBoy dah Smurf yang besar gedabak macam ni? Dia menjerit kuat gila cakap “Takutttt. takuttt ayahhh. Takutt.” Ya Allah. Sampai macam tu sekali dia takut. Meronta ronta dia. 

Kami pun pujuk la hana. Dia terdiam kejap. Kami ingat dah okay la. Sebab sebelum pagar dibuka untuk pengunjung tu Hana dia excited nak masuk sebab tengok gambar cartoon dkat skrin dah dinding dinding luar. Sekali tengok maskot kartun besar amekkk hang. Macam orang kena histeria. Adoiii.


Waktu ni Hana dah okay skit tapi still dalam esakan. Ibu ayah nak bergambar helokk sikit pun tak menyempat. 


Hana dia suka betul dekat kucing. Bila dia nampak haiwan yang dia kenal dia boleh bangkitkan balik emosi dia. Dekat depan tu dia duk kira meoww ada berapa, itik berapa ekor, monyet berapa ekor. Haha. Itu nampaklah dia dah mula kembali ceria.


Dekorasi dalam MAPS ni memang semua mengujakan. Cantik sangat sangat. Siap ada gerai Tok Aba yang dalam cerita animasi boboiboy tu. Excited nak masuk. 


Sampai terjatuh Hana. Haha. Excited nak tengok Tok Aba jual apa dekat dalam tu. Tengok menu siap ada carrot cake. Harga standard kedai kek HannahCookies kalau dekat perlis memang famouslah kedai kek HannahCookies ni sebab kek dia semua sedap sedap. Tapi waktu kami pergi semua kek tak ada. Yang ada cuma sandwish. Jadi kami tak beli lah. Sebab harga sandwish macam diluar kemampuan plak nak dibeli. Haha. Lagipun kami baru lepas breakfast je tu. 



Aku cakap dekat Hana..
“Hana tengok tu... pakcik tu nak jatuhh.”
Sekali pakcik depan aku kalih. 
“Uish. Terkejut pakcik ingat ada orang jatuh betul.” 

Aku saje je cakap macam tu nak bagi attraction pada Hana. Tak tahu pulak pakcik depan tu terdengar sekali. Haha



Yang ni dekat dengan Smurf Village. Dekat sini nak masuk tengok bangunan bangunan dalam MAPS ni percuma je. Tapi kalau nak masuk dalam each building tu kena beli kupon. Satu kupon berharga rm3. Kami beli 20kupon awalnya. Sebab ada sesetengah building perlukan 3-6kupon kalau nak masuk seorang. 


Yang ni untuk kids yang umur 2-5tahun kot tak silap aku. Smurf Village ni kalau nak masuk kena bagi satu kupon. Ibu ayah tak main so tak perlukan kupon. 




Patutnya kereta tu boleh handle sendiri tekan kaki dekat bawah tu kereta boleh jalan sendiri. Tapi sebab Hana baru berusia 1tahun 9bulan tak berapa reti sangat nak tekan tekan ni. So husband aku yang tolong tolakkan. 


Yang ni dekat dalam technology apa tah nama dia. Aku lupa dah. Nak masuk kena 2kupon untuk seorang. Ibu ayah je perlu kupon. Untuk Hana free. Tapi malangnya Hana dah mula menangis balik. Dia takut gelap. Kami pun tengok kalut kalut sebab nak cepat cepat keluar Hana dah makin kuat nangis.


Waktu nak snap gambar trick ni Hana dah nangis kuat gila. Tengok camera pun dah tak mau. Jadi gambar trick ibu pun kelaut lahh. Adush. 

Kalau ada yang follow Ig aku mesti tahu Hana suka naik kereta control ni. Tapi sebab waktu ni mood dia dah down gila gila. Campur mengantuk campur panas sekali kot. Jadi dia tak enjoy dah naik kereta control kegemaran dia. Dekat sini kalau nak naik kereta ni bayar 6kupon untuk 20minit. 






Kami alih kereta duduk dekat bahagian teduh sikit. Ibu pun tak payah duk pimpin pegang tangan dia tengah tengah ramai orang. Hana pun dah kembali happy dah sebab dia baru perasan dekat kereta tu boleh tukar tukar lagu. Ada lagu “if you happy and you know clap your hand” Pappp papppp.

“ Haaa tepukkk tepukkk” haha 



Untuk naik marry go round ni perlukan 2 kupon untuk seorang dewasa. Untuk anak besar Hana free. Waktu ni dia teruja sikit sebab marry go round ni dia lain dari yang fun fair biasa tu. Dia macam concept in the jungle. Ada snake, tiger, cheetah, bird, crocodile dan macam macam jenis haiwan lagi. 




Ni kami naik towel apatah. Tinggi jugak. Boleh tengok permandangan sekeliling maps ni. Yang ni naik tak perlukan kupon. Free je. Waktu ni dah pkul 12tengahhari keatas dah. Muka Hana pun dah merah dah. Silap aku lupa bawa kipas yang boleh selit dekat stroller yang bergerak automatik tu. Mujur dalam bag aku ada selit kipas lipat tu. Boleh kipas manual walaupun letih tangan ibu duk mengipas Hana ni. Takpelah asal anak ibu happy. 



Yang ni tempat makan ada tempat mainan sekali untuk budak budak. Tapi Hana dah tak ada mood dah nak main. Asyik menangis dah dia. Boleh kira dengan jari je berapa kali tengok dia senyum. Yang lain banyak nangis je jerit “takutt. Takuuut”

Last sekali aku ajak husband aku keluarlah. Hana pun tak nampak seronok. Duduk dalam stroller pun tak nak. Lenguh pinggang dah asyik nak dukung je. Kami jual balik balance kupon kami 5keping yang tinggal. Terpaksa balik. Kesian dekat Hana asyik duk menangis je dia. Dengan peluh menitik nitik lagi. Aku dengan suami pun tak dapat nak enjoy sangat. Mulanya husband aku nak tengok persembahan boboiboy sebab dia memang minat boboiboy. Every episode dia tengok. Tapi sebab dah anak nangis nangis dah memang tak boleh tunggu dah. Minat pun terpaksa di lepaskan. 


Sebelum balik aku mandikan Hana dulu. Bagi dia selesa baju dia dah lencun dengan peluh. Aku dah prepare siap siap baju Hana dalam bag. Senang kalau jadi apa apa. Aku dengan suami yang bermandi peluh sama ni terpaksa bersabar jap. Kena cari hentian lain untuk selesakan diri. Dekat sini toilet dewasa fully book. Maklumlah cuti sekolah. Orang pun ramai. 

Bagi aku MAPS ni memang tempat yang seronok sesuai untuk leisure release stress. Sebab kebanyakan budak yang datang sini semua seronok happy je. Cuma bagi aku agak kurang sesuai untuk anak yang usia 2 tahun ke bawah. Mereka mereka ni masih belum ada keberanian bila tengok maskot satu satu besar macam gorilla. Haha. InsyaAllah nanti Hana dah usia 6tahun keatas mungkin boleh plan lain untuk berhibur disini lagi. Serius cakap aku dengan suami memang tak dapat nak menghayati betul betul hasil kreativiti animasi yang subhanaAllah cantik cantik semuanya. 

Bila kau dah jadi ibubapa ni, anak kau dah jadi priority utama kau. Anak kau dah start meragam, memang habisss plan kau yang awal awal tadi boleh berkecaiii tau. Haha. 


Betullah expectation dan reality betul betul berbeza bagi seorang ibu yang punyai anak kecil. Berkecai luluh expectation kami lakibini bila anak sepanjang hari duk menangis seharian. Nak makan pun sampai dah tak bernafsu tauu. Alahaiii...

Sekian,



No comments: