Pages

Wednesday 24 April 2019

Pemeriksaan Mata Anak Anak Istimewa

Bagi tahun 2019 ni bos aku buat kelainan untuk kedai kami. Setiap bulan kami akan adakan pemeriksaan mata di sekolah pendidikan khas sekitar perlis. Ini merupakan antara pengalaman yang tak akan aku lupakan sepanjang aku kerja selama 4tahun ni. 

Ada yang manis ada yang pahit. Yang pahitnya bila anak anak ni menangis macam kena histeria bila kami nak check mata dia. Macam macam cara kami pujuk sampailah terpaksa panggil cikgu kesayangan dia sendiri. Sebab aku pun tak tahu nak pujuk macam mana lagi dah. Cikgu cikgu dekat sana dah pesan kena  banyak banyak bersabar bila bekerja dengan anak anak istimewa ni. Kebanyakan ada yang hyper, autism, ada masalah pendengaran, masalah penbelajaran, speech delay, ADHD dan lain lain. 

Aku nak share pengalaman aku check mata seorang student (adik Wan) yang ada masalah speech delay. Umur dalam 8 tahun macam tu. Cikgu cakap Wan ni kalau cikgu suruh menyalin memang selalu dia mengelat. Buat buat tidur la. Tak nak salin apa yang cikgu suruh. Sampai cikgu perlu tinggikan suara pada dia. 



Retinoscopy alat penting untuk mengenal pasti tahap kerabunan dalam kalangan budak budak. 

Aku check mata adik Wan guna retinoscopy. (Dull reflex) Dalam hati aku.. aah sudahhh. Ke adik ni tak nampak sebenarnya? Hasil pemeriksaan guna retinoscopy Both eyes -4.00 diopter. 

Aku pun letak power -4.00diopter pada trial frame bagi adik Wan pakai. Tiba tiba dia buat satu reaksi yang lain tak seperti yang selalu dia buat. Sampaikan cikgu cikgu dekat sana pun terkejut tengok adik wan. Cikgu cakap selalunya anak anak istimewa ni dia akan ada satu tabiat atau reaksi yang selalu mereka pamirkan. Jadi bila adik wan tadi buat kelaku yang lain daripada kebiasaanya cikgu dah start hairan. 

Aku pun cuba ambil best vision adik wan guna optimum refraction power -4.00D both eyes. Disebabkan adik Wan ada masalah pertuturan dan masih tak kenal huruf dengan baik. Aku hulurkan pen dan pensel untuk adik wan untuk dia salin setiap huruf yang aku tunjuk. Percaya atau tidak vision adik Wan 6/6. Bawah sekali pun boleh salin tanpa sebarang kesilapan. Cikgu cikgu sampai terlopong tengok adik Wan menyalin dengan kusyuk. 


Semua betul tulisan huruf yang adik Wan salin takde tunggang terbalik langsung. Semua tepattt! 

“Ya Allah Wan, Wan tak nampak ya selama ni? Cikgu minta maaf selalu marah marah Wan dalam kelas. Cikgu tak tahu Wan tak nampak sebenarnya ya.” 
Mendayu suara cikgu tu macam rasa bersalah sangat sangat. 

Aku tengok adik Wan. Perasaan sebak menggunung dalam dada aku tahan. Dia masih tak tahu apa apa. Dia nak bagitahu yang dia tak nampak pun dia tak reti. Tapi aku bersyukur sebab penglihatan adik wan masih baik. Boleh dapat best vision 6/6 for both eyes with spect. Kalau dah sampai lazy eyes agak merungsingkan. Perlu backup plan untuk ambil langkah seterusnya. 

So apa yang aku boleh sampaikan dekat sini pentingnya untuk ibu bapa lagi lagi dizaman sekarang ini untuk bawa anak anak menjalani pemeriksaan mata seawal 6tahun. Kenap aku cakap penting? Sebab zaman sekarang kebanyakan anak anak didedahkan dengan gadget iphone, ipad, dan android. Pendedahan yang macam ni boleh meningkatkan risiko masalah rabun dalam kalangan kanak kanak.

Simptom simptom Rabun:
1. Telengkan kepala untuk tengok sesuatu.
2. Sering kelipkan/ gosok mata.
3. Kecikkan mata untuk tengok objek jauh.
4. Sering mengadu sakit kepala.
5. Prestasi pembelajaran disekolah merosot.
6. Tak dapat bagi sepenuh perhatian ketika didalam kelas.

Kalau korang perasan anak anak korang ada salah satu simptom diatas tolong!tolong! Tolonglah bawa anak anak kalian menjalani pemeriksaan mata dengan optometrist yang bertauliah. 



Masalah rabun anak anak diperingkat awal masih boleh dirawat. Yang paling aku risau dekat sini dah tahu anak ada rabun tapi tak kasi anak pakai spect takut power makin naik, takut anak tak pandai jaga spect nanti pecah nak kena beli baru. Yang ni memang aku rasa macam nak kena bagi ceramah kaunseling pakej dengan demo rabun dekat mak ayah dia sekali. Bagi dia rasa sendiri macam mana anak anak yang rabun ni melihat dunia. 

Faktor kenaikan power mata dalam kalangan anak anak memang sesuatu yang membimbangkan. Tapi ibu bapa perlu tahu faktor faktor kenaikan power sebenarnya bukan dengan menghalang anak daripada pakai cermin mata. Itu bukan langkah yang bijak. 

Nanti kalau aku ada masa akan aku kupas faktor faktor yang menyebabkan kenaikan power dalam kalangan anak anak dilain entry. InsyaAllah.

Sekian, 

No comments: